شناخت بهتر سایت آمازون
شهرت جهانی وبسایت آمازون بیشتر به خاطر کتابخوان الکترونیک Kindle، توزیع و ارسال اجناس در زمان بسیار کوتاه و امکان خرید مجازی تقریبا هر چیزی که میتوان تصور کرد، در این فروشگاه میباشد. مجموع درآمد این
فروشگاه آنلایندر سال 2012 به رقم 61 میلیارد دلار رسید و هم اکنون در رتبه پنجم فهرست 2000 دامنه برتر اینترنتی ComScore قرار گرفته است، آیا میدانستید این غول دنیای مجازی کار خود را از پارکینگ خانه موسس آن، جف بزوس آغاز کرد؟ یا اینکه زمینه فعالیت فروشگاه آمازون آنقدر رشد پیدا نموده که انبارهای این شرکت فضایی بیش از 700 برابر محدوده Madison Square Gardens نیویورک، اشغال نموده اند؟
ویژگیهای فروشگاه آمازون
آمازون با ویژگیهای منحصر به فرد خود توانسته به یک غول تجاری در جهان تبدیل شود. هنگامیکه یک نفر وارد سایت آمازون میشود، با دریایی از محصولات مختلف روبرو میشود. بدیهی است این حجم از محصولات باید در انبارهای بسیار بزرگ آمازون قرارداده شود و پشتیبانی آن نیز کار بسیار دشواری است. اما با این حال آمازون بهترین سرویس را به کاربران خود ارائه میدهد.
تاریخچه سایت آمازون
سایت آمازون در ابتدا قرار بود Cadabra (بخشی از کلمه جادویی Abracadabra) نامیده شود. اما این ایده پس از آن که وکیل جف بزوس مدیر عامل این شرکت این کلمه را اشتباها Cadaver (به معنی جسد) شنید، کنار گذاشته شد.
نامگذاری سایت آمازون
بزوس دامنه
Amazon.comرا به دو دلیل برگزید: نخست این که تداعی کننده عظمت و بزرگی باشد (با این توضیح که این وبسایت با شعار «بزرگترین کتاب فروشی روی زمین» آغاز به کار کرد.) و دوم این که در آن زمان آدرس وبسایتها اغلب به ترتیب حروف الفبا مرتب میشدند.
انبارهای آمازون
انبارهای شرکت آمازون فضایی بیش از 700 برابر محدوده Madison Square Gardens نیویورک، و حجمیبیش از 10٫000 استخر المپیک اشغال نموده اند.
ایده جالب آمازون
کارکنان شرکت آمازون، (حتی مدیر عامل) هر دو سال یک بار، دو روز کاری خود را در پیشخوان خدمات مشتریان، میگذرانند. این امر به منظور آشنایی همگی کارکنان با روند خدمات مشتریان، صورت گرفته است.
صرفه جوییهای انجام شده در سایت آمازون
«گِرِگ لیندن»، یکی از کارکنان پیشین آمازون که بخش پیشنهادات این شرکت را ابداع کرده است، صرفه جوییهای صورت گرفته در مخارج اولیه شرکت آمازون را شرح داده است. لیندن نوشته بهترین نمونه این صرفه جوییها در مخارج، میزهای کار این شرکت بود. « اگر این کار را به جف بزوس بسپارید، مراحل تهیه اش به این صورت است: یک درب چوبی بخرید (ترجیحا بین دو پوسته اصلی آن خالی بوده و قبلا روی آن سوراخی ایجاد نشده باشد). دو قطعه چوب 180*10 *10 سانتی متری را از وسط اره کنید. پایههای چوبی به دست آمده را با تعدادی بَستِ بدشکل به درب میخ کنید. اکنون آن را به عنوان میز کار جلوی یک برنامه نویس بگذارید ! »
رشد شرکت آمازون
در سال 1995، زمانی که آمازون شروع به کار کرد، Amazon.com وبسایتی بود که فقط کتاب به فروش میرساند. پس از گذشت تنها یک ماه از راه اندازی، این شرکت به بیش از 40 کشور مختلف جهان کتاب ارسال کرده بود. از آن زمان فروشگاه اینترنتی آمازون به یکی از بزرگترین شرکتهای تجارت الکترونیک جهان تبدیل شده که گفتنی است حدود 44 درصد از کل فروش الکترونیکی ایالات متحده در سال 2017 را به خود اختصاص داده است. اما سوالی که باقی میماند این است که فروشگاه آمازون دقیقا به چه شکل به این نتایج تاثیرگذار دست یافت؟ در ادامه به هفت فاکتوری که باعث شده آمازون چنین موفقیت بزرگی را تجربه کند، میپردازیم.
1 - نوآوری در آمازون
بخش بزرگی از موفقیت آمازون ریشه در فناوریها و فعالیتهای نوآورانه این شرکت دارند که بیشتر آنها توسط مدیر عامل این شرکت، جف بزوس تحقق یافت. مثلا Echo، دستگاه تحسین برانگیز گیرنده فرمان صوتی آمازون را در نظر بگیرید. Echo قابلیت پخش آهنگ، گردآوری اخبار و اطلاعات مربوط به تیمهای ورزشی مورد علاقه شما و حتی چک کردن وضعیت آب و هوا را با گفتن تنها چند کلمه دارد. این تکنولوژی نوآورانه سرمایه گذاری عظیمیاز طرف این غول اینترنتی بود که نتایجی استثنایی در پی داشت. تنها در سال 2017 بیش از 22 میلیون دستگاه Echo به فروش رسید. ذهنیت پیشروی آمازون همیشه صد در صد ثمربخش نبوده، اما
موفقیتهای بزرگی مثل Echo ثابت کرد که نوآوری میتواند نتایج تاثیر گذاری برای شرکتهای تجارت الکترونیک به همراه داشته باشد.
محصولات دستی آمازون
2 - خدمات مشتریان در آمازون
به علت تعهد شرکت آمازون به خدمات مشتریان در کلاس جهانی، این کمپانی تعداد زیادی ابزار کارامد برای کاربران خود ایجاد کرده که آنها به کمک آن میتوانند بستههای خود را ردیابی کرده یا به سرعت اجناس سفارش داده شده را مرجوع یا تعویض نمایند و این ابزارها باعث ایجاد سادگی و راحتی در تجربه خرید آنلاین آنها شده است. تیم خدمات مشتریان فروشگاه آمازون جوایز متعددی برای تلاشهای بی وقفه شان در جلوگیری از ایجاد مشکلات برای مشتریان و یافتن سریع آنها در صورت ایجاد، گرفته اند. یکی از ماموریتهای مهم آمازون تبدیل شدن به مشتری-محورترین شرکت روی کره زمین است و تعهد این برند به این هدف، باعث سود رسانی به سهام داران آن نیز شده است.
شبکههای اجتماعی ابزار قدرتمند دیگری برای تعامل با مشتریان و بهبود کیفیت خدمات ارائه شده به آنها است. اگر از این رسانه به درستی از آنها استفاده شود، میتواند به کسب و کار الکترونیک شما کمک کنند تا بهتر متوجه نگرانیهای مشتریان خود شوید و ساختار قدرتمند و محکمیاز هواداران وفادار و علاقه مندی که از برند شما حمایت میکنند، ایجاد کنید.
3 - اجرا و نظارت سایت آمازون
آمازون میکوشد در هنگام پاسخ گویی به سفارشات همه چیز را درست و به دقت انجام دهد. این شرکت محصولات و خدماتی را انتخاب میکند که مشتریان میخواهند و به آنها نیاز دارند و همچنین از ظرفیت مراکز توزیع سراسر جهان که امکان ارسال سریع محصولات را به آن میدهند، بهره میبرد. شرکت آمازون همچنین روابط خوبی با عرضه کنندگان و
فروشندگانبزرگ دارد که این روابط به این وبسایت امکان ارائه تخفیفات ویژه به مشتریان خود را میدهد. بزرگترین فروشگاه آنلاین حال حاضر جهان، همچنین امسال طرحهایی برای سرمایه گذاری بیشتر در اروپا، از جمله به کار گیری هزاران کارمند جدید، در دست اجرا دارد. به علاوه، آنها به دنبال همکاری با فروشگاههای فیزیکیای هستند که قابلیت تحویل کمتر از یک روزهی اقلام سفارشی با پهپاد را دارند.
4 – تنوع فروش اجناس در سایت آمازون
با این که وبسایت آمازون به عنوان فروشگاه آنلاین کتاب شروع به فعالیت کرد، اما اکنون همه چیز به مشتریان خود ارائه میکند از سوپ گرفته تا خشکبار. یک جستجوی ساده نشان میدهد در این وبسایت بیش از 3000 لیست مختلف برای سوپ سبزیجات قرار گرفته. عبارت “nuts” را جستجو کنید و مشاهده خواهید کرد که بیش از 37 هزار نتیجه برای آن پیدا میشود. فروشگاه اینترنتی آمازون اکنون محصولات گوناگونی در دسته بندیهای: موسیقی، کتاب، محصولات الکترونیکی، سلامت و زیبایی، لوازم جانبی خودرو، مواد غذایی و پوشاک ارائه میکند. صاحبان کسب و کارهای مختلف میتوانند با بستن قرارداد با شبکه حرفه ایهای آمازون، از پشتیبانی IT، مونتاژ (اسمبل) وسایل و حتی سرویسهای صوتی تصویری بهره مند شوند. با ایجاد تنوع در محصولات ارائه شده، فروشگاه آمازون دائما به رشد خود ادامه داده است. جدا از این که در چه صنعتی مشغول به کار هستید، باید برای ایجاد تنوع در کار خود، هیچ گونه واهمهای نداشته باشید. گسترش کسب و کارتان به بازارها و محصولات جدید باعث دستیابی به فرصتها و امکانات کاری جدید در جهت توسعه آن، خواهد شد. شما باید همچنین در صورت امکان در روشهای رشد و توسعه دیجیتالی خود نیز تنوع ایجاد کنید. برای نمونه، سایت آمازون در حال حاضر از تعداد شگفت آور 3.6 میلیارد بک لینک (لینک ارجاع دهنده) و ارجاعات از 3.8 میلیون دامنه مختلف سود میبرد. لینکهای مختلفی که دارای تنوع کافی هستند، میتوانند نقشی محوری در هر پروژه سئو (SEO) بازی کند.
5 – روند استاندارد خرید در آمازون
یک رابط قوی کاربر، برای مشتریان یک تجارت الکترونیک، پیدا کردن چیزی که به دنبالش هستند را آسان تر میکند و باعث میشود مراحل تصمیم گیری خرید برای آنها سریع تر انجام شود که این امر نهایتاً به فروش بیشتر میانجامد. به همین دلیل است که آمازون یک تیم کامل حرفهای طراحی رابط کاربری و تحلیل تجربه کاربر، متشکل از متخصصان رشتههای مختلف از پژوهش کاربران و طراحی تعاملات گرفته تا طراحی و توسعه وب را به کار میگیرد. این متخصصان با مهندسان آمازون و مدیران اجرایی محصولات همکاری میکنند تا یک تجربه کاربری بی نقص ایجاد کنند که احتمال خرید کردن او را افزایش میدهد.
6 – روند سود رسانی در آمازون
آیا به یاد دارید زمانیکه آمازون هنوز سودرسانی نداشت؟ احتمالا باید هشدار
جف بزوسبه سرمایه گذاران را به یاد داشته باشید که اعلام کرد مدت زیادی طول خواهد کشید تا آنها بتوانند شاهد بازگشت سرمایه خود باشند. در سال 1997 او به مجله Inc. گفت که آمازون برای مدتی بسیار طولانی سودرسانی نخواهد داشت. ذهنیت او مبنی بر این که «باید مدت زیادی در این حوزه فعال بمانیم تا موفق شویم» شرکتش را به سوی استراتژیهای تازهای سوق داد و سرانجام در سال 2003 برای اولین بار شرکت آمازون به سودرسانی رسید. به هر حال جدا از این که چگونه به این مساله نگاه کنیم، سایت آمازون از یک کتابفروشی آنلاین کوچک به یک غول صنعتی بدل شد. حتی میتوان گفت فروشگاه آمازون خود، صنعتی را به منظور تسلط کامل بر روی آن، ایجاد کرد.
ما انسانها همواره در ذهن خود به آینده روشن و البته غیر قابل پیش بینی فکر میکنیم. چه اقدامیرا باید انجام دهیم که در آینده نزدیک موفق شویم؟ چطور میتوان پیش بینی کرد ؟
هنگامیکه حسین عزت خواه مدرس موفقیت و کارآفرین در سال 2015 به عنوان بهترین فروشنده محصولات خود در وبسایت آمازون تبدیل شد، هیچ گاه نمیتوانست وضعیت فعلی خود را پیش بینی کند. اما با تلاشهای شبانه روزی و آزمون و خطاهای بسیار زیاد توانست به کسب درآمد فوق العاده در وبسایت آمازون بپردازد. اما او همزمان برای فارسی زبانان برای اولین بار نحوه کسب درآمد دلاری از آمازون را آموزش میدهد. این آموزش در دوره آربی گردآوری شده که البته همواره آپدیت میشود. ما فارسی زبانان نیز میتوانیم هم اکنون آینده روشن و البته نزدیک خود را با بیزنس آمازون بسازیم. جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی مجرب و متخصص سایت عزت خواه دات کام (
www.Ezzatkhah.com/amazon) میتوانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 17 با دفتر پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.
مطالب بیشتر را در مقاله
فروش در سایت آمازون - خبرآنلاینبخوانید.
منبع: ezzatkhah.com